Åpenhetsloven og dens anvendelsesområde:
Åpenhetsloven retter seg mot "større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge." Dette betyr at både norske og utenlandske selskaper kan omfattes av loven, så lenge de oppfyller visse krav.
Kravene for norsk virksomhet
For at en norsk virksomhet skal være underlagt Åpenhetsloven, må den oppfylle følgende kriterier:
Drive virksomhet hjemmehørende i Norge:
En virksomhet anses som hjemmehørende i Norge dersom den enten er stiftet i henhold til norsk selskapsrett eller har reell ledelse i Norge. Dette sikrer at loven gjelder for selskaper som er juridisk etablert i landet eller har betydelig forretningsaktivitet her.
Virksomheten tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge:
Begrepet "varer og tjenester" skal tolkes som enten varer eller tjenester. Med andre ord er det tilstrekkelig for virksomheten å tilby enten varer eller tjenester i landet. Det er viktig å merke seg at det ikke kreves at varen eller tjenesten ytes mot vederlag, noe som skiller Åpenhetsloven fra det generelle næringsbegrepet.
Virksomheten må være en "større virksomhet":
For både norske og utenlandske selskaper gjelder kravet om å være en "større virksomhet" for å omfattes av Åpenhetsloven. Hva som karakteriseres som en større virksomhet avhenger av om virksomheten oppfyller vilkåret i Regnskapsloven § 1-5 eller overskrider to av tre vilkår i Åpenhetsloven § 3 nr. 1-3.
Ifølge Regnskapsloven § 1-5 omfatter dette hovedsakelig almennaksjeselskaper og børsnoterte selskaper. Alternativt kan en virksomhet anses som stor hvis den på balansedagen oppfyller to av følgende tre vilkår, i henhold til Åpenhetsloven § 3:
Etter Åpenhetsloven § 3 a) skal morselskaper regnes som "større virksomheter" dersom vilkårene er oppfylt for mor- og datterselskaper sett som en enhet (konsolideringsregel).
Med Adminflow som din partner kan du trygt og effektivt komme i gang med Åpenhetsloven. Vår løsning gir deg verktøyene du trenger for å håndtere pliktene etter loven, fra forankring i styret til kartlegging og risikoanalyse. Ta det riktige steget i retning av åpenhet og ansvarlig virksomhetspraksis med Adminflow.
Har du fått tilbud om å påta deg et styreverv? Dette kan være en spennende rolle, men det er viktig å være klar over hvilket ansvar som følger med. Da styremedlemmer og daglig leder kan bli holdt personlig ansvarlig dersom selskapet går konkurs.
Les merStyret er selskapets øverste ledelse og har til oppgave å forvalte og styre selskapet. Alle aksjeselskaper er pålagt å ha et styre, men hvordan velger man den beste sammensetningen av styremedlemmer?
Les merGeneralforsamlingen er den øverste myndigheten i selskapet. Det er styret som innkaller og selskapets aksjonærer som har møte- og stemmerett. Vi har satt sammen en oversikt på det du må huske på ved gjennomføring av generalforsamling.
Les merVed emisjon må selskapet avklare om det skal gjennomføres i form av en fortrinnsemisjon (hvor alle aksjonærer får tilbud om å tegne aksjer, jf. Allmennaksjeloven) eller som en rettet emisjon (hvor en spesifikk gruppe interne eller eksterne aksjonærer får tilbud om å tegne aksjer).
Les merDersom et aksjeselskap har behov for mer penger kan de velge å selge flere aksjer. Selskapet utsteder da nye aksjer som selges til investorer og på den måten får selskapet tilført frisk egenkapital.
Les merGodt styrearbeid handler om at styret samarbeider for å ivareta sine oppgaver på en god måte. Styret har ansvar for oppgaver som blant annet ledelsesutøvelsen, strategi og planer, forvaltningen av selskapet, forsvarlig organisering, egenkapital, likviditet og risiko.
Les merÅpenhetsloven og dens anvendelsesområde:
Åpenhetsloven retter seg mot "større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge." Dette betyr at både norske og utenlandske selskaper kan omfattes av loven, så lenge de oppfyller visse krav.
Kravene for norsk virksomhet
For at en norsk virksomhet skal være underlagt Åpenhetsloven, må den oppfylle følgende kriterier:
Drive virksomhet hjemmehørende i Norge:
En virksomhet anses som hjemmehørende i Norge dersom den enten er stiftet i henhold til norsk selskapsrett eller har reell ledelse i Norge. Dette sikrer at loven gjelder for selskaper som er juridisk etablert i landet eller har betydelig forretningsaktivitet her.
Virksomheten tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge:
Begrepet "varer og tjenester" skal tolkes som enten varer eller tjenester. Med andre ord er det tilstrekkelig for virksomheten å tilby enten varer eller tjenester i landet. Det er viktig å merke seg at det ikke kreves at varen eller tjenesten ytes mot vederlag, noe som skiller Åpenhetsloven fra det generelle næringsbegrepet.
Virksomheten må være en "større virksomhet":
For både norske og utenlandske selskaper gjelder kravet om å være en "større virksomhet" for å omfattes av Åpenhetsloven. Hva som karakteriseres som en større virksomhet avhenger av om virksomheten oppfyller vilkåret i Regnskapsloven § 1-5 eller overskrider to av tre vilkår i Åpenhetsloven § 3 nr. 1-3.
Ifølge Regnskapsloven § 1-5 omfatter dette hovedsakelig almennaksjeselskaper og børsnoterte selskaper. Alternativt kan en virksomhet anses som stor hvis den på balansedagen oppfyller to av følgende tre vilkår, i henhold til Åpenhetsloven § 3:
Etter Åpenhetsloven § 3 a) skal morselskaper regnes som "større virksomheter" dersom vilkårene er oppfylt for mor- og datterselskaper sett som en enhet (konsolideringsregel).
Med Adminflow som din partner kan du trygt og effektivt komme i gang med Åpenhetsloven. Vår løsning gir deg verktøyene du trenger for å håndtere pliktene etter loven, fra forankring i styret til kartlegging og risikoanalyse. Ta det riktige steget i retning av åpenhet og ansvarlig virksomhetspraksis med Adminflow.