Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill. Dette er også en mulighet til å «markedsføre» selskapet mot egne interessenter – og at flere husker hva du driver med og hvorfor du er relevant er alltid fint.
God informasjonsflyt bidrar også til transparens og oversikt. Å skrive en investoroppdatering er en god mulighet til å gi investorer innblikk i utviklingen før de selv kjenner behovet for å spørre. På denne måten svarer du kanskje ut spørsmål som hadde kommet på et senere tidspunkt. Samtidig som du tvinger deg selv til å vurdere helheten når du oppsummerer til investorer, hvilket kan være en nyttig øvelse å gjennomføre fra tid til annen.
Å kommunisere mål og forventet utvikling til investorer bidrar også til forventninger. Du vil ansvarliggjøre selskapet og deg selv, hvilket kan bidra til et positivt forventningspress i hverdagen. Om du har tydelige mål og planer trenger du ikke nødvendigvis å holde dem for deg selv – kanskje sitter også noen av investorene med innsikt og kunnskap som kan hjelpe deg på veien?
"Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill."
Hvordan oppdatere investorene?
Å holde investorene informert trenger ikke være vanskelig. I Adminflow kan du enkelt sende fellesmeldinger til alle investorer og gi dem mulighet til å svare og stille spørsmål direkte i tråden. Om du har rapporter eller dokumenter som skal leses kan du enten legge dem ved eller dele dem gjennom dokumentsenteret. Vi anbefaler sistnevnte eller en kombinasjon, slik at investorene enkelt finner fram til dokumenter ved en senere anledning.
Hva du velger å informere om velger du selv, men for å gjøre det enkelt for deg selv, og enkelt for investorene å følge med på, kan det være lurt å ha et relativt likt format hver gang, gjerne med noen nøkkeltall som er viktige for selskapet. En vanlig tabbe er at investorene kun hører fra selskapet når det går veldig bra eller når det går veldig dårlig, eller at de hører veldig lite/informasjonen de får inneholder ikke relevante detaljer. Et første steg kan kanskje være å høre med investorene hva de ønsker av informasjon om, og hvor ofte?
Uansett hvordan du velger å informere dine investorer oppfordrer vi til en proaktiv dialog – dette kan være nyttig for deg og vil definitivt være av verdi for dine investorer. Om du har spørsmål knyttet til investor kommunikasjon, eller hvordan du kan gjøre dette i Adminflow, må du gjerne ta kontakt på support@adminflow.no
Aksjonærregisteret inneholder informasjon om hvem som eier aksjene i alle norske aksjeselskap. Alle norske aksjeselskap er pliktig å å ha en oppdatert aksjebok, og det er disse opplysningene som danner grunnlaget for aksjonærregisteret. Aksjeselskapene melder inn opplysningene gjennom Aksjonærreregisteroppgaven.
Les merVi har brukt sommeren til å jobbe med tilbakemeldingene fra våre brukere og under finner du en liten oppsummering av noen av forbedringene vi har gjort.
Les merVi får regelmessig inn spørsmål om due diligence prosesser. I denne artikkelen tar vi derfor for oss de 7 vanligste. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål som ikke kom med i artikkelen.
Les merI forbindelse med kjøp, salg og investering er det viktig med effektiv, sikker og oversiktlig dokumentflyt med eksterne parter. Et digitalt datarom sørger for smidige prosesser.
Les merI Adminflow får du og styremedlemmene full kontroll over virksomhetens styrebehandling og aktivering i et brukervennlig digitalt styrerom. For mer effektivt, tryggere og mer profesjonelt styrearbeid.
Les merI tillegg til aksjebok og dokumentsenter har vi også styrerom i Adminflow. Her kan du dele dokumenter, delegere oppgaver og selvfølgelig signere dokumenter: styreprotokoller, kontrakter osv.
Les merÅ bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill. Dette er også en mulighet til å «markedsføre» selskapet mot egne interessenter – og at flere husker hva du driver med og hvorfor du er relevant er alltid fint.
God informasjonsflyt bidrar også til transparens og oversikt. Å skrive en investoroppdatering er en god mulighet til å gi investorer innblikk i utviklingen før de selv kjenner behovet for å spørre. På denne måten svarer du kanskje ut spørsmål som hadde kommet på et senere tidspunkt. Samtidig som du tvinger deg selv til å vurdere helheten når du oppsummerer til investorer, hvilket kan være en nyttig øvelse å gjennomføre fra tid til annen.
Å kommunisere mål og forventet utvikling til investorer bidrar også til forventninger. Du vil ansvarliggjøre selskapet og deg selv, hvilket kan bidra til et positivt forventningspress i hverdagen. Om du har tydelige mål og planer trenger du ikke nødvendigvis å holde dem for deg selv – kanskje sitter også noen av investorene med innsikt og kunnskap som kan hjelpe deg på veien?
"Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill."
Hvordan oppdatere investorene?
Å holde investorene informert trenger ikke være vanskelig. I Adminflow kan du enkelt sende fellesmeldinger til alle investorer og gi dem mulighet til å svare og stille spørsmål direkte i tråden. Om du har rapporter eller dokumenter som skal leses kan du enten legge dem ved eller dele dem gjennom dokumentsenteret. Vi anbefaler sistnevnte eller en kombinasjon, slik at investorene enkelt finner fram til dokumenter ved en senere anledning.
Hva du velger å informere om velger du selv, men for å gjøre det enkelt for deg selv, og enkelt for investorene å følge med på, kan det være lurt å ha et relativt likt format hver gang, gjerne med noen nøkkeltall som er viktige for selskapet. En vanlig tabbe er at investorene kun hører fra selskapet når det går veldig bra eller når det går veldig dårlig, eller at de hører veldig lite/informasjonen de får inneholder ikke relevante detaljer. Et første steg kan kanskje være å høre med investorene hva de ønsker av informasjon om, og hvor ofte?
Uansett hvordan du velger å informere dine investorer oppfordrer vi til en proaktiv dialog – dette kan være nyttig for deg og vil definitivt være av verdi for dine investorer. Om du har spørsmål knyttet til investor kommunikasjon, eller hvordan du kan gjøre dette i Adminflow, må du gjerne ta kontakt på support@adminflow.no