Åpenhetsloven og dens anvendelsesområde:
Åpenhetsloven retter seg mot "større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge." Dette betyr at både norske og utenlandske selskaper kan omfattes av loven, så lenge de oppfyller visse krav.
Kravene for norsk virksomhet
For at en norsk virksomhet skal være underlagt Åpenhetsloven, må den oppfylle følgende kriterier:
Drive virksomhet hjemmehørende i Norge:
En virksomhet anses som hjemmehørende i Norge dersom den enten er stiftet i henhold til norsk selskapsrett eller har reell ledelse i Norge. Dette sikrer at loven gjelder for selskaper som er juridisk etablert i landet eller har betydelig forretningsaktivitet her.
Virksomheten tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge:
Begrepet "varer og tjenester" skal tolkes som enten varer eller tjenester. Med andre ord er det tilstrekkelig for virksomheten å tilby enten varer eller tjenester i landet. Det er viktig å merke seg at det ikke kreves at varen eller tjenesten ytes mot vederlag, noe som skiller Åpenhetsloven fra det generelle næringsbegrepet.
Virksomheten må være en "større virksomhet":
For både norske og utenlandske selskaper gjelder kravet om å være en "større virksomhet" for å omfattes av Åpenhetsloven. Hva som karakteriseres som en større virksomhet avhenger av om virksomheten oppfyller vilkåret i Regnskapsloven § 1-5 eller overskrider to av tre vilkår i Åpenhetsloven § 3 nr. 1-3.
Ifølge Regnskapsloven § 1-5 omfatter dette hovedsakelig almennaksjeselskaper og børsnoterte selskaper. Alternativt kan en virksomhet anses som stor hvis den på balansedagen oppfyller to av følgende tre vilkår, i henhold til Åpenhetsloven § 3:
Etter Åpenhetsloven § 3 a) skal morselskaper regnes som "større virksomheter" dersom vilkårene er oppfylt for mor- og datterselskaper sett som en enhet (konsolideringsregel).
Med Adminflow som din partner kan du trygt og effektivt komme i gang med Åpenhetsloven. Vår løsning gir deg verktøyene du trenger for å håndtere pliktene etter loven, fra forankring i styret til kartlegging og risikoanalyse. Ta det riktige steget i retning av åpenhet og ansvarlig virksomhetspraksis med Adminflow.
Kundesuksess med Futurehome- “Hovednytten for meg i Adminflow er å få alt samlet på ett sted"
Les merKundesuksess med BoldBooks - "Med enkel implementering, integrasjon med Altinn og støtte fra Dealflow-teamet har vi kunnet effektivisere arbeidsprosessene og sikre nøyaktig og pålitelig administrasjon av aksjonærene i Adminflow"
Les merÅ forstå og håndtere skatteforpliktelser er avgjørende for økonomisk planlegging. Denne veiledningen gir en kort oppsummering av begrepet "ligningsverdi" og fokuserer på essensielle punkter for skattemeldingen. Fra verdsetting av eiendeler til rapportering av aksjeoppgaver, vil vi utforske viktige aspekter som kan påvirke skatteforholdene dine.
Les merStyreevalueringer er ikke bare en formalitet, men fundamentet for robuste styringsstrukturer i et marked preget av usikkerhet og økt selskapskontroll. Styreevalueringer sikrer godt lederskap og god åpenhet, oppfyller standarder satt av myndigheter og investorer, og gir verdifull informasjon om styrets evner og utfordringer.
Les merEn kort innføring i Aksjonærregisteroppgaven - tidsfrist 31. januar, så ingen tid å miste.
Les merKundesuksess med Norwegian Renewables Group - «Med Adminflow sin AR-rapporteringen bruker vi ikke mer enn et par timer på dette arbeidet og den totale besparelsens i tid og oversikten den gir meg som CEO er helt uunnværlig»
Les merÅpenhetsloven og dens anvendelsesområde:
Åpenhetsloven retter seg mot "større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge." Dette betyr at både norske og utenlandske selskaper kan omfattes av loven, så lenge de oppfyller visse krav.
Kravene for norsk virksomhet
For at en norsk virksomhet skal være underlagt Åpenhetsloven, må den oppfylle følgende kriterier:
Drive virksomhet hjemmehørende i Norge:
En virksomhet anses som hjemmehørende i Norge dersom den enten er stiftet i henhold til norsk selskapsrett eller har reell ledelse i Norge. Dette sikrer at loven gjelder for selskaper som er juridisk etablert i landet eller har betydelig forretningsaktivitet her.
Virksomheten tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge:
Begrepet "varer og tjenester" skal tolkes som enten varer eller tjenester. Med andre ord er det tilstrekkelig for virksomheten å tilby enten varer eller tjenester i landet. Det er viktig å merke seg at det ikke kreves at varen eller tjenesten ytes mot vederlag, noe som skiller Åpenhetsloven fra det generelle næringsbegrepet.
Virksomheten må være en "større virksomhet":
For både norske og utenlandske selskaper gjelder kravet om å være en "større virksomhet" for å omfattes av Åpenhetsloven. Hva som karakteriseres som en større virksomhet avhenger av om virksomheten oppfyller vilkåret i Regnskapsloven § 1-5 eller overskrider to av tre vilkår i Åpenhetsloven § 3 nr. 1-3.
Ifølge Regnskapsloven § 1-5 omfatter dette hovedsakelig almennaksjeselskaper og børsnoterte selskaper. Alternativt kan en virksomhet anses som stor hvis den på balansedagen oppfyller to av følgende tre vilkår, i henhold til Åpenhetsloven § 3:
Etter Åpenhetsloven § 3 a) skal morselskaper regnes som "større virksomheter" dersom vilkårene er oppfylt for mor- og datterselskaper sett som en enhet (konsolideringsregel).
Med Adminflow som din partner kan du trygt og effektivt komme i gang med Åpenhetsloven. Vår løsning gir deg verktøyene du trenger for å håndtere pliktene etter loven, fra forankring i styret til kartlegging og risikoanalyse. Ta det riktige steget i retning av åpenhet og ansvarlig virksomhetspraksis med Adminflow.