Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill. Dette er også en mulighet til å «markedsføre» selskapet mot egne interessenter – og at flere husker hva du driver med og hvorfor du er relevant er alltid fint.
God informasjonsflyt bidrar også til transparens og oversikt. Å skrive en investoroppdatering er en god mulighet til å gi investorer innblikk i utviklingen før de selv kjenner behovet for å spørre. På denne måten svarer du kanskje ut spørsmål som hadde kommet på et senere tidspunkt. Samtidig som du tvinger deg selv til å vurdere helheten når du oppsummerer til investorer, hvilket kan være en nyttig øvelse å gjennomføre fra tid til annen.
Å kommunisere mål og forventet utvikling til investorer bidrar også til forventninger. Du vil ansvarliggjøre selskapet og deg selv, hvilket kan bidra til et positivt forventningspress i hverdagen. Om du har tydelige mål og planer trenger du ikke nødvendigvis å holde dem for deg selv – kanskje sitter også noen av investorene med innsikt og kunnskap som kan hjelpe deg på veien?
"Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill."
Hvordan oppdatere investorene?
Å holde investorene informert trenger ikke være vanskelig. I Adminflow kan du enkelt sende fellesmeldinger til alle investorer og gi dem mulighet til å svare og stille spørsmål direkte i tråden. Om du har rapporter eller dokumenter som skal leses kan du enten legge dem ved eller dele dem gjennom dokumentsenteret. Vi anbefaler sistnevnte eller en kombinasjon, slik at investorene enkelt finner fram til dokumenter ved en senere anledning.
Hva du velger å informere om velger du selv, men for å gjøre det enkelt for deg selv, og enkelt for investorene å følge med på, kan det være lurt å ha et relativt likt format hver gang, gjerne med noen nøkkeltall som er viktige for selskapet. En vanlig tabbe er at investorene kun hører fra selskapet når det går veldig bra eller når det går veldig dårlig, eller at de hører veldig lite/informasjonen de får inneholder ikke relevante detaljer. Et første steg kan kanskje være å høre med investorene hva de ønsker av informasjon om, og hvor ofte?
Uansett hvordan du velger å informere dine investorer oppfordrer vi til en proaktiv dialog – dette kan være nyttig for deg og vil definitivt være av verdi for dine investorer. Om du har spørsmål knyttet til investor kommunikasjon, eller hvordan du kan gjøre dette i Adminflow, må du gjerne ta kontakt på support@adminflow.no
Kundesuksess med Futurehome- “Hovednytten for meg i Adminflow er å få alt samlet på ett sted"
Les merKundesuksess med BoldBooks - "Med enkel implementering, integrasjon med Altinn og støtte fra Dealflow-teamet har vi kunnet effektivisere arbeidsprosessene og sikre nøyaktig og pålitelig administrasjon av aksjonærene i Adminflow"
Les merÅ forstå og håndtere skatteforpliktelser er avgjørende for økonomisk planlegging. Denne veiledningen gir en kort oppsummering av begrepet "ligningsverdi" og fokuserer på essensielle punkter for skattemeldingen. Fra verdsetting av eiendeler til rapportering av aksjeoppgaver, vil vi utforske viktige aspekter som kan påvirke skatteforholdene dine.
Les merStyreevalueringer er ikke bare en formalitet, men fundamentet for robuste styringsstrukturer i et marked preget av usikkerhet og økt selskapskontroll. Styreevalueringer sikrer godt lederskap og god åpenhet, oppfyller standarder satt av myndigheter og investorer, og gir verdifull informasjon om styrets evner og utfordringer.
Les merEn kort innføring i Aksjonærregisteroppgaven - tidsfrist 31. januar, så ingen tid å miste.
Les merKundesuksess med Norwegian Renewables Group - «Med Adminflow sin AR-rapporteringen bruker vi ikke mer enn et par timer på dette arbeidet og den totale besparelsens i tid og oversikten den gir meg som CEO er helt uunnværlig»
Les merÅ bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill. Dette er også en mulighet til å «markedsføre» selskapet mot egne interessenter – og at flere husker hva du driver med og hvorfor du er relevant er alltid fint.
God informasjonsflyt bidrar også til transparens og oversikt. Å skrive en investoroppdatering er en god mulighet til å gi investorer innblikk i utviklingen før de selv kjenner behovet for å spørre. På denne måten svarer du kanskje ut spørsmål som hadde kommet på et senere tidspunkt. Samtidig som du tvinger deg selv til å vurdere helheten når du oppsummerer til investorer, hvilket kan være en nyttig øvelse å gjennomføre fra tid til annen.
Å kommunisere mål og forventet utvikling til investorer bidrar også til forventninger. Du vil ansvarliggjøre selskapet og deg selv, hvilket kan bidra til et positivt forventningspress i hverdagen. Om du har tydelige mål og planer trenger du ikke nødvendigvis å holde dem for deg selv – kanskje sitter også noen av investorene med innsikt og kunnskap som kan hjelpe deg på veien?
"Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill."
Hvordan oppdatere investorene?
Å holde investorene informert trenger ikke være vanskelig. I Adminflow kan du enkelt sende fellesmeldinger til alle investorer og gi dem mulighet til å svare og stille spørsmål direkte i tråden. Om du har rapporter eller dokumenter som skal leses kan du enten legge dem ved eller dele dem gjennom dokumentsenteret. Vi anbefaler sistnevnte eller en kombinasjon, slik at investorene enkelt finner fram til dokumenter ved en senere anledning.
Hva du velger å informere om velger du selv, men for å gjøre det enkelt for deg selv, og enkelt for investorene å følge med på, kan det være lurt å ha et relativt likt format hver gang, gjerne med noen nøkkeltall som er viktige for selskapet. En vanlig tabbe er at investorene kun hører fra selskapet når det går veldig bra eller når det går veldig dårlig, eller at de hører veldig lite/informasjonen de får inneholder ikke relevante detaljer. Et første steg kan kanskje være å høre med investorene hva de ønsker av informasjon om, og hvor ofte?
Uansett hvordan du velger å informere dine investorer oppfordrer vi til en proaktiv dialog – dette kan være nyttig for deg og vil definitivt være av verdi for dine investorer. Om du har spørsmål knyttet til investor kommunikasjon, eller hvordan du kan gjøre dette i Adminflow, må du gjerne ta kontakt på support@adminflow.no