Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill. Dette er også en mulighet til å «markedsføre» selskapet mot egne interessenter – og at flere husker hva du driver med og hvorfor du er relevant er alltid fint.
God informasjonsflyt bidrar også til transparens og oversikt. Å skrive en investoroppdatering er en god mulighet til å gi investorer innblikk i utviklingen før de selv kjenner behovet for å spørre. På denne måten svarer du kanskje ut spørsmål som hadde kommet på et senere tidspunkt. Samtidig som du tvinger deg selv til å vurdere helheten når du oppsummerer til investorer, hvilket kan være en nyttig øvelse å gjennomføre fra tid til annen.
Å kommunisere mål og forventet utvikling til investorer bidrar også til forventninger. Du vil ansvarliggjøre selskapet og deg selv, hvilket kan bidra til et positivt forventningspress i hverdagen. Om du har tydelige mål og planer trenger du ikke nødvendigvis å holde dem for deg selv – kanskje sitter også noen av investorene med innsikt og kunnskap som kan hjelpe deg på veien?
"Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill."
Hvordan oppdatere investorene?
Å holde investorene informert trenger ikke være vanskelig. I Adminflow kan du enkelt sende fellesmeldinger til alle investorer og gi dem mulighet til å svare og stille spørsmål direkte i tråden. Om du har rapporter eller dokumenter som skal leses kan du enten legge dem ved eller dele dem gjennom dokumentsenteret. Vi anbefaler sistnevnte eller en kombinasjon, slik at investorene enkelt finner fram til dokumenter ved en senere anledning.
Hva du velger å informere om velger du selv, men for å gjøre det enkelt for deg selv, og enkelt for investorene å følge med på, kan det være lurt å ha et relativt likt format hver gang, gjerne med noen nøkkeltall som er viktige for selskapet. En vanlig tabbe er at investorene kun hører fra selskapet når det går veldig bra eller når det går veldig dårlig, eller at de hører veldig lite/informasjonen de får inneholder ikke relevante detaljer. Et første steg kan kanskje være å høre med investorene hva de ønsker av informasjon om, og hvor ofte?
Uansett hvordan du velger å informere dine investorer oppfordrer vi til en proaktiv dialog – dette kan være nyttig for deg og vil definitivt være av verdi for dine investorer. Om du har spørsmål knyttet til investor kommunikasjon, eller hvordan du kan gjøre dette i Adminflow, må du gjerne ta kontakt på support@adminflow.no
Har du fått tilbud om å påta deg et styreverv? Dette kan være en spennende rolle, men det er viktig å være klar over hvilket ansvar som følger med. Da styremedlemmer og daglig leder kan bli holdt personlig ansvarlig dersom selskapet går konkurs.
Les merStyret er selskapets øverste ledelse og har til oppgave å forvalte og styre selskapet. Alle aksjeselskaper er pålagt å ha et styre, men hvordan velger man den beste sammensetningen av styremedlemmer?
Les merGeneralforsamlingen er den øverste myndigheten i selskapet. Det er styret som innkaller og selskapets aksjonærer som har møte- og stemmerett. Vi har satt sammen en oversikt på det du må huske på ved gjennomføring av generalforsamling.
Les merVed emisjon må selskapet avklare om det skal gjennomføres i form av en fortrinnsemisjon (hvor alle aksjonærer får tilbud om å tegne aksjer, jf. Allmennaksjeloven) eller som en rettet emisjon (hvor en spesifikk gruppe interne eller eksterne aksjonærer får tilbud om å tegne aksjer).
Les merDersom et aksjeselskap har behov for mer penger kan de velge å selge flere aksjer. Selskapet utsteder da nye aksjer som selges til investorer og på den måten får selskapet tilført frisk egenkapital.
Les merGodt styrearbeid handler om at styret samarbeider for å ivareta sine oppgaver på en god måte. Styret har ansvar for oppgaver som blant annet ledelsesutøvelsen, strategi og planer, forvaltningen av selskapet, forsvarlig organisering, egenkapital, likviditet og risiko.
Les merÅ bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill. Dette er også en mulighet til å «markedsføre» selskapet mot egne interessenter – og at flere husker hva du driver med og hvorfor du er relevant er alltid fint.
God informasjonsflyt bidrar også til transparens og oversikt. Å skrive en investoroppdatering er en god mulighet til å gi investorer innblikk i utviklingen før de selv kjenner behovet for å spørre. På denne måten svarer du kanskje ut spørsmål som hadde kommet på et senere tidspunkt. Samtidig som du tvinger deg selv til å vurdere helheten når du oppsummerer til investorer, hvilket kan være en nyttig øvelse å gjennomføre fra tid til annen.
Å kommunisere mål og forventet utvikling til investorer bidrar også til forventninger. Du vil ansvarliggjøre selskapet og deg selv, hvilket kan bidra til et positivt forventningspress i hverdagen. Om du har tydelige mål og planer trenger du ikke nødvendigvis å holde dem for deg selv – kanskje sitter også noen av investorene med innsikt og kunnskap som kan hjelpe deg på veien?
"Å bruke tid på å oppdatere selskapets investorer er en investering i deres relasjon. Gjennom å være proaktiv i dialogen, og gjerne også åpne for innspill, viser du at de er viktige for selskapet og at du setter pris på deres innspill."
Hvordan oppdatere investorene?
Å holde investorene informert trenger ikke være vanskelig. I Adminflow kan du enkelt sende fellesmeldinger til alle investorer og gi dem mulighet til å svare og stille spørsmål direkte i tråden. Om du har rapporter eller dokumenter som skal leses kan du enten legge dem ved eller dele dem gjennom dokumentsenteret. Vi anbefaler sistnevnte eller en kombinasjon, slik at investorene enkelt finner fram til dokumenter ved en senere anledning.
Hva du velger å informere om velger du selv, men for å gjøre det enkelt for deg selv, og enkelt for investorene å følge med på, kan det være lurt å ha et relativt likt format hver gang, gjerne med noen nøkkeltall som er viktige for selskapet. En vanlig tabbe er at investorene kun hører fra selskapet når det går veldig bra eller når det går veldig dårlig, eller at de hører veldig lite/informasjonen de får inneholder ikke relevante detaljer. Et første steg kan kanskje være å høre med investorene hva de ønsker av informasjon om, og hvor ofte?
Uansett hvordan du velger å informere dine investorer oppfordrer vi til en proaktiv dialog – dette kan være nyttig for deg og vil definitivt være av verdi for dine investorer. Om du har spørsmål knyttet til investor kommunikasjon, eller hvordan du kan gjøre dette i Adminflow, må du gjerne ta kontakt på support@adminflow.no