Spørsmål og svar om due diligence prosesser

Spørsmål og svar om due diligence prosesser

Posted by:
Monica Eriksen
on
August 23, 2022

Vi får regelmessig inn spørsmål om due diligence prosesser. I denne artikkelen tar vi derfor for oss de 7 vanligste. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål som ikke kom med i artikkelen.

Hva er due diligence og hvorfor er slike prosesser viktig?
En due diligence prosess er en gjennomgang av selskapet/en selskapskontroll som må til ved restrukturering, emisjon, salg av selskap eller ved vurdering av nye strategiske partnere. Nettopp for få et så helhetlig bilde av selskapet som mulig for å kunne ta riktig beslutning.

Ved due diligence må selskapet som regel legge frem regnskapet, kontrakter, bonusavtaler, patentbeviser og mer i en rapport til eksterne parter. Dokumentasjonen som legges frem vil bli vurdert og analysert for å forstå hvordan selskapet har det. Slike prosesser kan påvirke både prissettingen av selskapet og om det blir en avtale i det hele tatt.

Når er det påkrevd med due diligence?
Due diligence er påkrevd når en avtale i prinsippet er avtalt, men før kontraktene er signert og avtalen er i boks. Utfallet av selve due diligence prosessen vil avgjøre om transaksjonen kan fortsette som planlagt, om det er nødvendig med reforhandling først eller om avtalen bør avbrytes.

Hvem gjennomfører selskapskontrollen?
Vanligvis vil en uavhengig konsulent, regnskapsfører, advokat eller bedriftsmegler som vil utføre kontrollen av selskapet.

Hvor lang tid tar en due diligence prosess?
En av spørsmålene vi oftest får er hvor lang tid en selskapsgjennomgang kan ta, og svaret er alt fra 30 dager til 6 måneder. DD-prosesser kommer i alle former og fasonger, og det forekommer også raskere og enklere varianter. Hvor lang prosessen blir avhenger av selskapets størrelse, type og selve avtalens kompleksitet. Den rette sammensetningen av rådgivere og eksperter i slike prosesser er viktig for en effektiv gjennomgang.

Er det behov for rådgivere ved en due diligence prosess?
For å kunne gjennomføre en dekkende selskapskontroll vil de ulike partene som regel ha behov for å leie inn eksterne rådgivere og eksperter. Vanligvis deltar både advokater, corporate finance, skatterådgivere, revisorer og teknikere i prosessen.  

For de interne partene er det viktig med rådgivere som finner de riktige kjøperne og forhandler frem til de beste betingelsene. For de eksterne partene er det avgjørende med en nøye gjennomgang for å avdekke tilstanden til selskapet og eventuelle risikoer og problemer, men også muligheter.                                                                                                                                                                                        

Hvilke juridiske faktorer er viktig å passe på?
Før avtalen inngås bør det avklares om det foreligger

  • Heftelser
  • Skatterettslige forhold
  • Konkurranserettslige hinder
  • Samtykkekrav
  • Konsesjonskrav

Due diligence prosessen bør avklare om det foreligger omstendigheter som kan hindre salget eller senere skape problemer for de eksterne partene som går inn i selskapet etter avtalen er inngått. Ved overdragelse av aksjer må også spørsmål om forkjøpsrett etter aksjeloven, aksjonæravtaler eller vedtekter avklares.

I tillegg må det avklares om salget krever samtykke fra selskapets kontraktsparter. Ved slike tilfeller er det viktig med dialog og at alle avklaringer skjer i forkant av salget. Dette gjelder også internt dersom det foreligger spesielle samtykkekrav fra styret.

Ved bankfinansiering må det i tidlig fase avklares hva som kreves av sikkerhet og hvorvidt dekkende sikkerhet er mulig å etablere. Uenigheter i prioritet og sikkerhetstillatelse kan enkelt skape grobunn for forsinkelser og selve gjennomføringen av overdragelsen.

For at begge parter skal unngå skattesmell og unødvendige skattekostnader bør det avklares hvordan overdragelsen vil slå ut skattemessig for både selger og kjøper. Samt bør partene avklare om reglene om offentliggjøring av informasjon trer i kraft, altså om det for eksempel blir meldeplikt til Oslo Børs.

Hva bruker man et virtuelt datarom til?
Et datarom er skreddersydd for å effektivisere due diligence-prosesser. I forbindelse med kjøp, salg og investering er det viktig med effektiv, sikker og oversiktlig dokumentflyt med alle parter. Med et digitalt datarom kan du oppbevare, strukturere og dele sensitive dokumenter trygt og enkelt med eksterne parter.

I Adminflow kan du enkelt laste opp de aktuelle dokumentene fortløpende. Du deler den nødvendige informasjonen i datarommet og setter selv begrensninger på hvem som kan se innholdet i mappen. Adminflow sørger for at alt det sensitive materialet trygt kan deles med eksterne parter. Både når det kommer til nasjonale og internasjonale selskapstransaksjoner.

Du kan også være interessert i disse

June 22, 2022
Hva er ligningsverdi og hvordan skal det rapporteres i skattemeldingen for private aksjonærer og holdingselskaper?

Ligningsverdien på aksjer er normalt forhåndsutfylt i skattemeldingen, men dette er ikke alltid tilfellet. Ta en titt på blogginnlegget vårt for å finne ut hva som gjelder for deg.

Les mer
June 14, 2022
Mappestruktur i Adminflow

Når selskapet bruker Adminflow har selskapet tilgang til et eget dokumentsenter. I utgangspunktet er det kun en mappe her: Styrerom. Denne mappen er det kun dem med tilgangsnivå Selskaps-admin og Styremedlemmer som ser. Det samme gjelder mappen Signerte dokumenter, som automatisk genereres når du signerer ditt første dokument.

Les mer
May 10, 2022
Styrearbeid: Spørsmål og svar om elektronisk signering

Styrearbeid krever en del innhenting av underskrifter til styreprotokoller og annet som krever underskrifter fra styremedlemmene. Dette kan være både tungvint og tidkrevende dersom det gjøres manuelt. Med elektronisk signering derimot kan man spare både tid og ressurser.

Les mer
March 28, 2022
Regjeringen vil gjøre det enklere å stifte aksjeselskap

Nærings- og fiskeridepartementet opplyser i pressemelding 24. februar at regjeringen foreslår nye regler som skal gjøre det enklere å stifte og registrere aksjeselskaper, allmennaksjeselskaper og filialer på nett, på tvers av hele EØS.

Les mer
March 21, 2022
Ny release i Adminflow

Vi har oppdatert Adminflow med nye funksjoner. Gjeldskonvertering i emisjoner, pålydende, redigerbart format i Altinn og import av Aksjonærregisteroppgaven.

Les mer
March 8, 2022
Hvilke regler må følges ved innkallelse til generalforsamling?

Alle aksjeselskaper har krav om å holde generalforsamling minimum en gang i året, innen seks måneder etter regnskapsårets utløp. I denne artikkelen har vi samlet reglene som må følges ved innkallingen.

Les mer